Information om planerad avgiftshöjning 1 januari 2024

Kostnaderna för drift, underhåll och räntor har stigit kraftigt under de senaste åren. Dessa höjningar har tidigare kompenserats av låga räntekostnader på föreningens lån under samma tid, vilket medfört att årsavgifterna har kunnat hållas nästan oförändrade.

Avgiftshöjning behövs för att framgent säkerställa en stabil ekonomi för föreningen. I en bostadsrättsförening finns det inget vinstintresse, utan det enda ekonomiska målet som finns är att tjäna föreningens medlemmar så väl som möjligt, utan att riskera föreningens existens eller ställning.

Anledning till avgiftshöjning

  • Stigande räntor. Föreningens absolut största kostnad kommande år är att betala räntor på våra lån. Då det inte finns något som tyder på att räntorna i närtid kommer att sänkas, så behöver vi se till att vi kan bära den kostnadsökning det medför för föreningen. Två av föreningens lån ska omförhandlas 2024-01-30.

Lån 1

10 778 625 kr

Ränta 0,90%

Lån 2

9 798 750 kr

Ränta 1,03%

  • Fjärrvärmen kommer att höjas med 8% från 1 januari 2024 och Teknik- och fastighetsnämnden föreslår till kommunfullmäktige att vatten- och avloppstaxans brukningsavgifter, både rörliga och fasta, höjs med 22,2% år 2024.
  • Kostnaden för drift och underhåll ökar med 5 % under kommande året.

Utan åtgärder har föreningen ett behov av höjning som motsvarar ca 42%. För att inte vi ska behöva höja avgiften med så mycket kommer styrelsen ta till följande åtgärder:

  • Se över möjligheterna att flytta lån till annan bank för att sänka räntekostnaderna. 0,5% mindre i ränta innebär en besparing på nästan 50 000 kr på årsbasis.
  • Avgiften för parkeringsplats höjs med 100 kr/mån till 400 kr/mån.
  • Vi har förhandlat fram ett nytt avtal med Telia (bredband/tv/telefoni).
  • Vi håller på att förhandla fram ett nytt försäkringsavtal till föreningen.  
  • Styrelsen kommer inte att ta ut ett arvode under 2024.
  • Ca 100 000 kr av föreningens egna pengar kommer att användas under 2024 för att täcka kostnader.

Sammanfattningsvis gör dessa åtgärder att vi behöver höja avgiften med 30% i stället för 42%.

Detta är ett svårt beslut och ingen i styrelsen tycker det är särskilt kul, men vår uppgift är att ansvara för ekonomin och siffrorna ger oss inte mycket val. Vi sitter i samma båt som övriga medlemmar och påverkas lika mycket av höjningarna.

Styrelsen vill gärna ha inspel från er alla, finns det något mer vi kan göra för att minska våra kostnader? Kanske finns det tjänster som vi idag köper in, som vi framöver skulle kunna sköta själva?

Vi kommer att ha ett informationsmöte den 15 november kl. 18-19.30 i övernattningslägenheten. Där är alla välkomna att ställa frågor eller lämna tips och idéer till styrelsen.

Det går självklart bra att höra av sig till styrelsen innan informationsmötet den 15 november.

Budgeten för 2024 ska vara klar senast 30 november.

Hälsningar,

Styrelsen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *